Waarom mindfulness bij jeugd en in het onderwijs?

Ook kinderen en jongeren krijgen vandaag de dag veel prikkels te verwerken. Er is veel drukte in en om ons heen! Om jezelf goed staande te kunnen houden in deze tijd is het prettig als je in staat bent te ontspannen en vaardigheden kent om ‘hoofd vol gedachten’ tot rust te kunnen brengen. Ook is het fijn om te weten hoe je met allerlei emoties, zowel fijne en lastige, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden of zonder ze te negeren. Hierdoor neemt de automatische reactie op stress af en nemen (zelf) vertrouwen en levensvreugde toe.

Heb je geen idee waar jouw pauzeknop zit, dan is mindfulness iets voor jou. Je hebt het vaak druk met allerlei activiteiten thuis of ergens anders en je kunt je hierdoor onzeker, snel afgeleid of onrustig voelen. Hierbij komt nog het vele leren en onthouden op school bij. De aanknop doet het wel, maar hoe kan jij je jouw pauzeknop ontdekken? Door het volgen van een mindfulness (aandacht) training.

Bij mindfulness oefen je in aandacht en leer je om uit de automatische piloot te stappen en even te stoppen. Je gaat dus ook jouw ‘aandachtsspier’ ontwikkelen en ontdekken hoe jij kunt ontspannen en een hoofd vol gedachten weer tot rust te brengen. Ook is het prettig om te weten hoe je met allerlei gevoelens, fijne en lastig, om kunt gaan zonder er helemaal door meegesleept te worden of ze te negeren. Hierdoor begrijp je meer van jouw binnenwereld en krijg je meer zelfvertrouwen.

Aandacht werkt

In de training zijn veel verschillende oefeningen, zoals proef/voel/ruik/kijkoefeningen. Luisteroefeningen: echt luisteren naar geluiden binnen en buiten jou. Tekenen van jouw gevoelens weerbericht en bewegingsoefeningen om jouw lijf te ontdekken. We nemen een kijkje in jouw piekerfabriek van vele gedachten. Ook ontdek je dat je van een kikker kunt leren om heel aandachtig te ademen en dat je niet overal op hoeft te reageren als je iets denkt, hoort of ziet.

De mindfulness training ‘Aandacht werkt’ is ontwikkeld door Eline Snel en geschikt voor kinderen mét en zonder concentratieproblemen, mét en zonder gebrek aan zelfvertrouwen, pijn of lichamelijke klachten en ook voor kinderen met angst of somberheidsklachten. Kinderen zonder specifieke klachten zijn net zo welkom. Elk kind vindt het fijn om zelf tot rust te kunnen komen, ontspannen te kunnen slapen en op zichzelf te vertrouwen. De training wordt gegeven aan diverse leeftijdsgroepen (vanaf 4 jaar). Er is wetenschappelijk onderzoek verricht in de afgelopen dertig jaar naar het effect van de training bij jonge kinderen (o.a. Hans Nanninga, 2012).

‘Ik heb geleerd dat gedachten ook niet alles weten’

‘Ik vond de oefeningen best lastig omdat ze voor mij lang waren, maar ik kan nu wel langer stilzitten als een kikker’

‘Ik kan beter voelen wanneer ik moe ben in mijn lijf’

‘Ik heb ontdekt dat ik duidelijkheid nodig heb van anderen, anders blijf ik in mijn hoofd zitten met allerlei onzekere gedachten’

‘Ik hoef niet overal op te reageren, wat ik hoor of zie’

Aandacht of mindfulness training leert kinderen en jongeren:

  • Concentreren, even te stoppen met wat ze aan het doen zijn en voor een moment de aandacht gericht te houden op bijvoorbeeld de adem. Door dit regelmatig te doen en te ‘zitten met de aandacht van een kikker’ leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’ en ‘niet doen’. Merken wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt keren naar het onderwerp van de aandacht. Hierdoor neemt de concentratie toe en neemt impulsief gedrag af.

  • Benoemen en begrijpen van emoties en gedachteprocessen, zoals angst, woede, verdriet en piekeren. Door emoties en gedachten te accepteren en er ruimte voor te maken ontstaat een kleine afstand. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens of ze te negeren. Hierdoor meer ontstaat rust en harmonie.

  • Aanwezig te zijn in het NU, waardoor de kinderen merken dat er NU heel veel goed is. Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het oké.

  • Zelfvertrouwen te hebben, door het leren loslaten van oordelen over de eigen gedachten en emoties. Je niet vereenzelvigen met wat je denkt en voelt. En door een open en niet-oordelende houding van de trainer, leerkracht of ouder.

  • Het geheugen te verbeteren, door de aandacht te richten op wat je NU doet (via concentratie) dringen dingen beter door en kun je je beter herinneren wat je geleerd hebt.

  • Aardiger te zijn voor zichzelf en anderen, begrip voor eigen standpunten of kwetsbaarheden en die van anderen neemt toe. Het afwijzen van gevoelens of standpunten neemt af. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewustwording van deze kwaliteit neemt pestgedrag af. En de acceptatie van verschillen neemt toe.

Contactformulier

    Neem direct contact op