ACT training

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en daar waar mindfulness zich voornamelijk richt op het kunnen ZIJN met wat er is en met het vermogen om stil te kunnen staan, richt de ACT zich op het in beweging komen vanuit ZIJN.

Binnen de ACT training leer je om op een flexibele en speelse manier om te gaan met obstakels zoals vervelende gedachten, emoties en lichamelijke sensaties te staken (acceptatie). Hierdoor ben je in staat om de aandacht te richten op de dingen die werkelijk belangrijk zijn in het leven (waarden). De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit: van controle naar grip, van moeten naar willen, van klacht naar veerkracht.

De training bestaat uit 5 (of 8) sessies van 2 uur. De groepsgrootte varieert van 4-8 personen.

Voor wie is de training bedoeld?

  • Als het veel moeite kost om patronen te veranderen en je het idee hebt dat je vastzit: in overtuigingen, onzekerheid of angst (voor de toekomst, voor verandering).

  • Misschien herken je ook een van onderstaande uitspraken:

    ‘Als ik niet zo weinig vertrouwen had, zou ik veel meer mensen ontmoeten en van de wereld willen zien.’

    ‘Als ik niet zo’n drang had om te presteren, zou ik meer kunnen genieten van het werk dat ik doe.’

    ‘Als ik niet zo’n ongezond leefpatroon zou hebben, dan zou ik mij fitter voelen.’

    ‘Als ik niet zo serieus was, dan zou ik het leven als lichter ervaren.’

  • Als je jezelf een mooi vervolg op de mindfulness training gunt: verdieping en verbreding van levensvaardigheden vanuit waarden.

Hoe ziet de training eruit?

Deze ACT groepstraining bestaat uit 5 sessies (mits je al een mindfulness training hebt gevolgd) of 8 sessies. Ook is er de mogelijkheid om individuele sessies te volgen (dit kan via Gisela: zie ook pagina Beeldende therapie). Er wordt veel gebruik gemaakt van metaforen, concrete gedrags- en ervaringsgerichte oefeningen. Je krijgt een werkboek met specifieke opdrachten. Je gaat in de sessies en via thuisoefeningen met de volgende thema’s aan de slag:

  • ACCEPTATIE: Inclusief vervelende ervaringen
  • DEFUSIE: afstand nemen van je gedachten
  • ZELFBEELD: Flexibel omgaan met jezelf
  • MINDFULNESS: aandacht voor hier en nu
  • WAARDEN: Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt
  • ACTIE: In beweging komen

Data en tijden

Kosten en locatie

Contactformulier

  • 5 weekse training

    Start op woensdag 3-4-2019(19:30-21:30 uur) t/m 15-5-2019 m.u.v. 24-4 en 1-5

  • Locatie: Praktijk Centrum Carnisse,
    Middeldijkerplein 3A
    Barendrecht-Carnisse

  • € 225,00