in het nieuws

14-10-2016

Jubileum jaarkalender

Jubileum jaarkalender

Een speciale ZIEN en ZIJN MINDFULNESS JAARKALENDER word jou aangeboden in het kader van het 5 jarig bestaan. Je kunt deze downloaden op: https://www.3to1.nl/media_extern/ZenZ_mindfulness_kalender.pdf

 

Het mindfulness aanbod is de afgelopen jaren enorm toegenomen en ook in de media wordt er veel aandacht aan besteed. Een paar vooroordelen willen wij wel wegnemen en mogelijk kan je dit door eigen ervaring beamen. Mindfulness is geen geluksmedicijn en het is ook geen trucje waarmee je alle problemen weg mediteert. In de training leer je onder andere jouw obstakels te herkennen én de mindfulness vaardigheden. Deze ‘levensvaardigheden’ hebben wij ook verwerkt in de kalender. Zodat jij steeds:

opnieuw gaat kijken en met aandacht kan ervaren – ZIEN en ZIJN

 

Monica’s terugblik:

In de afgelopen 5 jaar heb ik kunnen ervaren wat ‘mindfulness als levenshouding’ voor mij inhoudt.

Het was best pittig, een praktijk voor mindfulness opzetten naast al mijn andere werkzaamheden. Door mindfulness door te geven en te blijven beoefenen -juist ook bij de moeilijke momenten in mijn leven, groot en klein en natuurlijk ook bij gewone alledaagse momenten, heb ik mezelf in balans kunnen houden. Mindfulness herinnert mij dag in dag uit, aan het bewust in het leven staan.

 

Gisela’s terugblik:

Ook ik heb de afgelopen jaren als trainer verschillende momenten gehad dat ik twijfelde over mijn mindfulness beoefening: ‘ik kan ook helemaal in het hier en nu zijn bij muziek, in de natuur of bij een goed gesprek. Waarom dan toch doorgaan met mindfulness?’ Omdat ik het op een gegeven moment ga missen, vooral als ik op de automatische piloot weer doorga met de dagelijkse beslommeringen. De kracht van mindfulness blijft voor mij het opzoeken van de ‘verstilling’.

 

Wij zijn trots op de afgelopen 5 jaar en willen graag verder ontwikkelen en het aanbod uitbreiden. Veel dank voor het vertrouwen, want zonder jouw aandacht was ZIEN en ZIJN nooit geworden wat het nu is.

 

 

24-03-2016

Actueel

Actueel
  • Volg ZIEN en ZIJN op facebook:  https://www.facebook.com/pages/Zien-en-zijn-mindfulness/487254821351936.
  • Mindfulness jubileum:

    ZIEN en ZIJN Mindfulness bestaat in oktober 5 jaar. Monica Kerskes en Gisela van Sprang begonnen in 2011 met het geven van de officiële mindfulness trainingen voor volwassenen. Hierna hebben zij het trainingsaanbod uitgebreid met diverse workshops en een training voor de jeugd.

    Voor de laatste doelgroep hebben de dames een missie. Gisela: In deze regio is vrij veel aandacht voor het verbeteren van de fysieke fitheid bij de jeugd, echter er zijn ook mentale vaardigheden nodig om te kunnen voldoen aan de prikkels van deze tijd. Bij mindfulness (aandachttraining) werk je aan de mentale fitheid. Je traint de ‘aandachtsspier’, waardoor je de concentratie vergroot en je 'een hoofd vol gedachten' kunt opmerken zonder er door meegenomen te worden. Je kunt jouw pauzeknop ontdekken, stoppen met doorgaan, meer balans krijgen tussen in- en ontspanning. Het zou fantastisch zijn als ieder kind op school, dagopvang en in thuissituatie de mogelijkheid krijgt om deze levensvaardigheden te oefenen.

    Bij de bijeenkomst ’Jeugdbeleid in Barendrecht’ in gezelschap van beleidsmedewerker Sandra Krist op 27 juni, hebben ze hun ideaalplaatje toegelicht. Namelijk dat Barendrecht de eerste mindfulness gemeente in Nederland wordt.

    Ook heeft Zien en Zijn Mindfulness grote ambitie richting het bedrijfsleven, waar al ervaring is opgedaan. Werkgevers weten immers dat psychische klachten de grootste oorzaak van ziekteverzuim zijn. Uit diverse onderzoeken blijkt dat er een causaal verband is tussen vermindering van deze klachten en mindfulness beoefening. Daarnaast zijn medewerkers meer geconcentreerd en creatiever in hun werk.

    Monica: Er zijn deelnemers die sceptisch aan de training beginnen, met het idee dat het nogal ‘zweverig’ is, echter onze ervaring is dat ze vervolgens opmerken dat de oefeningen concreet en toepasbaar zijn. Belangrijk is wel dat je commitment aangaat en dus oefeningen moet inplannen in je dagelijks leven om mindfulness als levenshouding te integreren.

    Wat is er specifiek aan het aanbod van ZIEN en ZIJN Mindfulness? Deelnemers waarderen de rust, het niet-oordelen en de ruimte om bij ieders individuele ervaring te zijn. Monica en Gisela vinden het ook voor de komende periode belangrijk om het beeld van ’een helder hoofd en warm hart’ mee te geven.

 

31-03-2015

AUDIO: korte mindfulness ZIEN en ZIJN meditaties

Downloaden van 5 korte mindfulness audio ingesproken door ZIEN en ZIJN:

De ademruimte

Gedachten meditatie

Bodyscan

Omgaan met lastige gevoelens

Omgaan met pijn

18-03-2015

Mindfulness naast 2 stuks fruit en groente

In de Volkskrant van 14 maart 2015 (De sterkte van concentratie - mindfulness is big business) noemt Mark Williams dat aandachtstraining over pakweg tien jaar 'universeel gezind wordt als gezond voor iedereen. Net als twee stuks fruit en twee ons groente per dag'. Williams, boegbeeld van het Centrum voor Mindfulness in Oxford, weet ook hoe dat te bereiken: door mindfulness onderdeel te maken van het lesprogramma op scholen. Door aanstaande vaders en moeders met een cursus aandachtstraining beter voor te bereiden op hun opvoedkundige taak.


Behalve positief in dit artikel ook kritisch noten rondom onderzoeken over de effecten van mindfulness training. Daarnaast ook een nuchtere visie van Anne Speckens: 'mindfulness gaat niet zomaar meer weg. Omdat het patiënten, onder andere, iets biedt wat de doorsneedokter niet biedt... Zeker in de hoek van de chronische ziekten dringt het besef door dat het óók gaat om de vraag hoe we ons verhouden tot ziekte, verlies en ouder worden. Ook het idee dat je kunt leven zonder angst en verdriet is een illusie.' Als je erkent dat lijden bij het leven hoort en dat je het mag voelen, is dat vaak een geruststelling.

05-02-2015

Ook bang om dingen te missen (fomo)?

Leg die telefoon gerust eens weg

Je telefoon uit en je niets aantrekken van al die leuke dingen die al je vrienden op Facebook en Instagram zetten. Dat kunnen er maar weinig. Zeker journaliste Lisanne van Sadelhoff niet. Fear of missing out (fomo) is gif voor je brein.

In de volkskrant magazine van 31 januari 2015 legt ze dit haarfijn uit en inclusief een stappenplan als oplossing.

De angst om dingen te missen simpelweg omdat je nu eenmaal niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn. Hoe vaak gebruik jij social media bij het ontbijt, maak jij je zorgen als je ziet dat vrienden het leuk hebben zonder jou…

Stappenplan: 1. Accepteer fomo 2. Besef dat de strijd niet te winnen valt 3. Geef je telefoon niet de schuld, Mark Zuckerberg niet de schuld; het is de schuld van ons brein. 4. Probeer grip te krijgen op je gevoelens …

Heel praktisch gezegd: leg die telefoon weg, kijk er niet naar, ook niet stiekem, ga op de bank zitten, geniet van je avond. Wie de laatste stap haalt, heeft de nieuwe betekenis van FOMO ontdekt: fun of missing out.

Toevoeging vanuit ZIEN en ZIJN MINDFULNESS: 'Je mist meer dan je meemaakt, helemaal niet erg' (aldus Martin Bril).

25-07-2014

Ervaringen GGZ medewerkers

Binnen Yulius voor GGZ hebben wij diverse trainingen gegeven aan de medewerkers

Hieronder volgen enkele ervaringen van deelnemers:

  • Door de training ben ik meer rust gaan ervaren, herken ik mijn onrustige gedachten en kan ik enkele keren per week de oefeningen toepassen. De begeleiding was zeer goed en de 4 sessies waren perfect: het maakt dat ik ook meer gaan nadenken over mindfulness (secretaresse).
  • Ik merk verandering qua lichaamsbewustzijn en herkenning met de dagelijkse omgang; hoe ik meer mindful hier mee om kan gaan. Fijn is dat er veel tijd wordt genomen voor de ervaringen zelf en steeds de nadruk ligt om zonder oordeel te zijn met wat er is (sociotherapeut).
  • Ik ben door de training meer opmerkzaam van kleine dingen en zintuiglijke ervaringen. Dit is prettig en maakt mij rustig en vaker in het moment zelf. Wat ik gewaardeerd heb is steeds weer de uitnodiging om iets te oefenen, het is geen moéten: door deze vrijheid maak ik meer keuzes (psycholoog).
  • Wat ik aan veranderingen merk is meer bewustzijn, meer in het hier-en-nu. Ook bepaalde patronen herkennen en minder op de automatische piloot reageren. Een vervolg of herhaling zou fijn zijn, want met name de thuisoefeningen hielpen tussendoor. Begeleiding was heel prettig met goede uitleg (ouderbegeleider).